.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
در پاییز میوه و سبزیجات نارنجی بیشتر بخورید

شمال نیوز: میوه ها و سبزیجات نارنجی رنگ حاوی مجموعه ای از ویتامین ها و مواد معدنی متعدد هستند که فواید بسیاری برای سلامتی دارند. گنجاندن این خوراکی های طبیعی در برنامه غذایی که با فصل هزار رنگ پاییز نیز همخوانی دارند یکی از توصیه های مهم تغذیه ای است.

محافظت در برابر اثرات سوء خورشید

 کاروتنوئیدها؛ مجموعه ای از ریزمغذی های آنتی اکسیدان که اثر محافظتی بالایی دارند مسئول رنگدانه زرد- نارنجی بعضی میوه ها و سبزیجات هستند. از بین 700 نوع کاروتنوئید شناخته شده توسط محققان، بتاکاروتن یکی از ترکیباتی است که بیشتر در مواد غذایی وجود داشته و تاثیرات قابل توجهی بر سلامتی دارد. افزایش مقاومت بدن در برابر آسیب های اشعه فرابنفش خورشید یکی از مهم ترین خواص بتاکاروتن به حساب می آید. قدرت آنتی اکسیدانی آن سبب کاهش تاثیر رادیکال های آزاد بر پوست شده و روند احیا آن را تسهیل می کند. مطالعه ای در کشور آلمان همچنین نشان می دهد که استفاده از کرم ضد آفتاب به همراه دریافت روزانه 30 میلی گرم از این آنتی اکسیدان تاثیر محافظتی بیشتری نسبت به استفاده منحصر کرم دارد. لیکوپن که یکی دیگر از اعضای خانواده کاروتنوئیدهاست در گریپ فوروت یافت می شود و نقش پیشگیرانه در برابر ابتلا به اریتم؛‌ واکنش به خورشید که سبب بروز لکه های قرمز بر پوست می شود، دارد.
کاهش خطر بیماری های چشمی
از بین خواص بتاکاروتن می توان به تاثیر محافظتی آن در سلامت چشم ها اشاره کرد. بتاکاروتن این خاصیت را دارد که نقش انتقال دهنده ویتامین A را در بدن داشته باشد. برای همین است به آن پروویتامین A نیز گفته می شود و از آنجا که در بیشتر میوه ها و سبزیجات زرد – نارنجی وجود دارد می توان از خواص عالی آن در برنامه غذایی روزانه بهره برد. شبکیه چشم برای عملکرد بهتر به این رنگدانه نیاز دارد زیرا کمبود آن موجب کوری شبانه می شود که فرد در تاریکی دید کافی ندارد. میوه ها و سبزیجات نارنجی همچنین حاوی لوتئین؛ ریزمغذی دیگری از خانواده کاروتنوئیدها است که این ماده به طور طبیعی در چشم وجود دارد و از چشم در برابر رنگ های خیلی تند محافظت می کند. دریافت روزانه آن در برابر استحاله ماکولای چشم مربوط به افزایش سن یکی دیگر از خواص بی نظیر این ترکیب است.
پیشگیری از بعضی ناراحتی های مرگ آور
تحقیقی در فاصله سال های 1988 تا 1994 بر روی 15000 فرد نشان داد که نوعی از کاروتنوئیدها به نام آلفا کاروتن تاثیر مثبتی بر بعضی علل مرگ و میر از جمله سرطان و بیماری های قلبی عروقی دارد. میوه ها و سبزیجات نارنجی همچنین دارای فلاونوئیدها نیز هستند. این ترکیبات آنتی اکسیدانی علاوه بر اینکه مسئول رنگ دانه این خوراکی ها هستند،‌ روند پیشرفت بسیاری از انواع سلول های سرطانی و پیشرفت آنها به مرحله متاستاز که کانون های سرطانی ثانویه بوده و از مجراهای خونی یا لنفوسیت ها پخش می شوند را کند می کند. دریافت روزانه فلاونوئیدها همچنین تاثیر پیشیگیرانه از بیماری های قلبی عروقی دارد و به اتساع رگ های خونی کمک می کند.
بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن
به لطف ویتامین های متنوع موجود در میوه ها و سبزیجات نارنجی،‌ این خوراکی های خوشمزه قدرت تقویت سیستم ایمنی بدن را دارد. در این باره ویتامین A که از سنتز بتاکاروتن تولید می شود نقش قابل توجهی دارد زیرا با رادیکال های آزاد که بر سیستم دفاعی بدن تاثیر می گذارند مقابله می کند. ویتامین های B6 و C نیز در بهبود عملکرد این سیستم نقش دارند. علاوه بر این ویتامین C به تولید کلاژن کمک می کند که درنتیجه بافت های ارتباطی،‌ لیگمان ها و استخوان ها قابلیت احیا و ترمیم پیدا می کنند.
منبع: www.Passportsante.fr


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.092 seconds.